Golyós játékok a régi időkben
(https://www.dbnl.org/tekst/laan005lett01_01/laan005lett01_01_0045.php)
Ókori játékok, a
golyózás ősi formái
- Dió a lejtőn
Szükséges
eszközök: kb 2 arasznyi széles deszka (~40 cm), melynek két hosszú
élére lécet szögelünk, hogy egy vályút kapjunk; játékosonként 5 db dió, melyet
mindenki megjelöl (különböző színnel, vagy geometriai formával); támasz, melyre
a deszka egyik végét helyezzük, hogy lejtőt kapjunk
Játék
menete: Szétosztjuk a diókat, minden játékos 5 db-ot kap. A deszka
tetejéről felváltva indítják a diókat. Lökni nem szabad, csak elengedni a pálya
tetejéről. Irányítani úgy lehet, hogy a deszka felső végén középre, balra vagy
jobbra helyezzük el. Ha egy játékos leguruló
diója eltalál egy másikat (akár lehet a már korábban legurított sajátja is) akkor
a sajátja és a megütött golyóbis is az övé, el veheti a pályatérről. A játéknak
akkor van vége, ha mindenki elgurította az 5 db dióját. A játék végén fölszedik
a pályatérről a saját dióikat. Az nyer, akinek a legtöbb diója van.
A játék
üveggolyóval is játszható!!
- Cél
a gödör
Szükséges
eszközök: gödör (legalább 5 dió férjen bele!); játékosonként 5 dió,
melyet mindenki megjelöl (különböző színnel, vagy geometriai formával)
Játék
menete: Áss egy öklömnyi gödröt (legalább 5 dió férjen el benne!),
majd tőle 5 lépésnyire húzz egy vonalat. Ettől a vonaltól gurítjátok majd a
diókat. Minden játékos kap 5 diót, ezeket felváltva gurítják a vonaltól. Az a
golyó számít érvényesnek, mely a gödörbe landol és ott is marad. Természetesen
egyik dió kiütheti a másikat! A játéknak akkor van vége, ha mindenki
elgurította a dióit. Az nyer, akinek a legtöbb diója van a gödörben. Ha
döntetlen, akkor az azonos pontszámot kapott versenyzők újra gurítanak.
A játék
üveggolyóval is játszható!!
Játék variációk: - Cél az edény: egy edény kerül lehelyezésre, és tőle 5-6 lépésre húzunk vonalat. A játék menete megegyezik az előzőkkel.
- Cél a kör: kört rajzolunk a földre (~1,5 m átmérőjű) ettől 5-6 lépésre húzzuk a vonalat, innen gurítunk. Az nyer akinek a legtöbb diója marad a körben.
- Diótornyok
Római
gyermek koporsó teteje a 3. századból, Róma Vatikáni Múzeumok
Kép
forrása: http://ancientrome.ru/art/artworken/img.htm?id=5547
Szükséges eszközök: nagy tér, 32 dió + játékosonként 5 dió
Játék
menete: Magát a játékpályát egy földre rajzolt T betű adja, T kalapja
1 lépés hosszú, szára 10 lépésnyi. Rövid vonal az alapvonal, onnan céloznak a
játékosok, a hosszú vonalra elhelyezett diótornyokra. A diótornyok egymástól
legalább 1 lépésre vannak. Diótornyok 4 db dióból állnak, alul 3 rajtuk 1 db
dió úgy hogy mind a három alsó dióval érintkezzen. A játékosok mindegyike kap 5
diót. Az alapvonalról dobnak célba a tornyokra. Miután mindenki dobott, újra
kezdődik a kör. Ha valaki eltalál egy tornyot és az ledől, akkor fel veheti a
tornyot alkotó 4 diót és a saját dióját is. Ha nem talált akkor a földön marad a
diója. A játék végén az nyer, akinek a legtöbb diója van.
Ez a játék egyébként más népeknél is megjelenik, nagyon hasonló hozzá a Ghánában játszott Fizess a naranccsal! nevezetű, csak a diókat itt naranccsal helyettesítik.
- Deltajáték
Szükséges
eszközök: földre rajzolt 1x1x1 m-es egyenlő oldalú háromszög ábra
szerint felosztva, játékosonként 5 dió, melyet mindenki megjelöl (különböző
színnel, vagy geometriai formával)
Játék menete: A háromszög alapvonalától 5-6 lépésre húzzatok egy vonalat, innen kell dobni vagy gurítani a diót vagy golyót. Cél, hogy minél nagyobb értékű mezőn álljon meg. Ki is lehet ütni az ellenfél golyóit! Ha mindenki elgurította az 5 diót vagy golyót vége a játéknak. Az nyer, aki a legtöbb pontot gyűjtötte!
- Golyók a kosárban
Szükséges
eszközök: 1 db szakajtó vagy kosár, sok-sok golyó
Játék
menete: Hasonló a Marokkóhoz vagy Mikádóhoz, azzal a különbséggel,
hogy ezt golyókkal játszák. A játék annál érdekesebb minél többen játszák.
Körbe kell ülni a játékosoknak a kosarat, és sorban húzni a golyókat a tálból.
Egy játékos addig húzhat, amíg a többi golyó meg nem mozdul. Utána a következő
játékos jön. A játék addig tart, amíg az utolsó golyó is kikerül a tartóból. Az
nyer, akinek a legtöbb golyót sikerül megszereznie.
Forrás: Németh György Ókori játékok könyve, Pesti Szalon Könyvkiadó,
Budapest 1994, ISBN 963 605 0457
Lukácsy
András Népek játékai, Móra Könyvkiadó, Budapest 1977,
Megjegyzések
Megjegyzés küldése